Glasba
Vsi koncertiOrkestrski cikelKomorni cikelJazz v Narodnem domuKoncerti za izvenKoncerti v parku
Gledališče
Vse predstaveAbonma Komedija in izvenPredstave za izvenProdukcije
Za mlade
Mladinski cikelOtroški abonma KekecKulturni dnevnikPredstave za šoleVse predstaveVilinsko mesto
Ostalo
Narodni dom MariborVetrinjski dvorDvorana Union
Festivali
Festival LentFestival MariborVilinsko mesto
Informacije
VstopniceNoviceArhivNarodni dom MariborProstori

Policijski orkester z Duom Claripiano

Pomladanski koncert

Dvorana Union, Maribor
Pet 24 MAJ 19:00
Izv
Izv
Izven

Cena vstopnice:

Policijski orkester se je razvil iz leta 1948 ustanovljene Godbe ljudske milice.

Vstopnine ni!

Spored: 
Tomaž Habe: Koncert za klarinet, klavir in pihalni orkester TaDu (krstna izvedba)
Claude Debussy: Mala suita (prir. Jošihiro Kimura)
Oliver Waespi: Fanfare in funk
Hubert Giraud: Sous le ciel de Paris (prir. Stef Minnebo)
Joe Dassin: Les Champs-Élysées / Čez Šuštarski most (prir. N. Bečan)
Martin Ellerby: Pariške skice

Policijski orkester se bo na spomladanskem koncertu predstavil s skladateljsko mednarodnim sporedom izvirnih del za pihalni orkester in priredb uspešnic. Skladbe z nocojšnjega programa povezuje skupni navdih: skoraj v vseh odzvanjata francoska barvitost oziroma v glasbo ujeti šarm francoske prestolnice. Uvodoma pa bomo prisluhnili krstni izvedbi novega slovenskega dela – dvojnega koncerta, ki ga je Tomaž Habe napisal za klarinet, klavir in pihalni orkester ter ga posvetil interpretoma, Duu Claripiano.

Tomaž Habe je prejemnik številnih nagrad in priznanj, med drugim leta 2014 tudi Kozinove nagrade »za zaokrožen skladateljski opus, ki zajema raznovrstna dela, od solistične in komorne do zborovske in orkestrske glasbe« (iz utemeljitve Društva slovenskih skladateljev). Slovenske glasbene kulture pa ni zaznamoval samo s skladateljskim delom, temveč kot vsestranska osebnost – kot pedagog, dirigent, zborovodja, mentor, organizator in spodbujevalec najrazličnejših glasbenih projektov ter kulturnih dejavnosti. Na Srednji glasbeni in baletni šoli je študiral violino (L. Pfeifer) in teoretične predmete (J. Gregorc), leta 1970 pa je na Akademiji za glasbo v Ljubljani končal študij kompozicije (B. Arnič, L. M. Škerjanc) ter dirigiranja (D. Švara) in nadaljeval podiplomski študij kompozicije pri L. M. Škerjancu in U. Kreku. Po desetletju poučevanja violine, kitare, nauka o glasbi in vodenja orkestrov v Glasbeni šoli Domžale je osem let poučeval v Radomljah, skoraj trideset let pa je bil pedagog in predstojnik oddelka strokovno-teoretičnih predmetov na srednji stopnji Konservatorija za glasbo in balet v Ljubljani. Kot vodilni slovenski strokovnjak za področje solfeggia je napisal štiri učbenike s priročniki za učitelje nauka o glasbi ter štiri učbenike za solfeggio za srednjo stopnjo. Leta 2003 mu je senat Akademije za glasbo podelil priznanje pomembnih umetniških del na področju kompozicije. Za pedagoške dosežke je leta 1997 prejel nagrado RS za področje šolstva. Je član in predsednik številnih strokovno-stanovskih komisij in združenj, med drugim upravnega odbora Društva slovenskih skladateljev. Med leti 2006 in 2010 je bil tudi predsednik DSS.

Habetov opus obsega več kot 700 simfoničnih in komornih del ter skladb za otroke in zbore. Skladatelj ostaja zvest tradicionalnemu oblikovanju in tonalnemu jeziku, ki je pogosto prežet z značilno refleksivnostjo in lirskimi razpoloženji. O novem Koncertu za klarinet, klavir in pihalni orkester, imenovanem TaDu, je avtor zapisal: »Kot je razvidno že iz naslova, je delo posvečeno izvajalcema, članoma zelo dejavnega Dua Claripiano, s katerima sem sodeloval že v projektu V objemu dvojine. Odlična glasbenika, pianistka Tatjana Kaučič in klarinetist Dušan Sodja, sta tesno povezana tudi v privatnem življenju, zato sem koncert tako poimenoval. Prvi stavek (Allegro moderato) je Ta, četrti (Razgibano - Allegro) pa Du. Prvemu sledi Medigra - Dialog, tretji (Andante) pa nosi naslov Modra lilija ali Roža ljubezni, saj sem ga napisal v Capetownu, kjer ima ta roža avtohtono okolje. Prvi stavek ima daljši uvod s kadenčnima deloma obeh solistov, do vstopa glavne teme v c-molu. Tema se razvija v dialogu med solistoma in orkestrom do pasažnega vrha, po katerem se v unisonu izpoje kot tema fuge, ki jo v odgovoru povzame klarinet in kasneje klavir, vse do strette, ki ji sledi nakazana repriza. Dialog - Medigra se v glavnem odvija samo med protagonistoma koncerta. Tretji stavek, Andante, poteka v izmenjavanju med razmišljajočo akordično temo v klavirju in belokranjsko obarvano plesno temo v orkestru oziroma klarinetu; sledi valček, ki v okviru pesemske tridelnosti stavka preide k izhodiščni tematiki. Zadnji stavek, naslovljen Du, je razgiban Allegro. Orkestrskemu uvodu in nastopu obeh solistov v medsebojni igrivosti sledi glavna tema, ki v plesni maniri razvija osnovno razpoloženje najprej s solistoma, kasneje pa z orkestrom. Ta tema se zatem prepleta z uvodnimi motivi do nastopa druge teme v f-molu, ki ji sledijo reminiscence glavne teme do popolne umiritve celotnega dela.« 

Duo Claripiano sta leta 1994 ustanovila pianistka Tatjana Kaučič in klarinetist Dušan Sodja, sicer tudi življenjska sopotnika. Dušan izhaja iz glasbene družine. Prve glasbene korake (na kljunasti flavti) je začel pri očetu Lovru Sodji. Klarinet se je učil pri Alojzu Zupanu in pri njem tudi diplomiral na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Tatjana Kaučič se je začela učiti klavir pri Hedviki Čeh-Veronek, študij pa zaključila na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Magistrski študij sta oba glasbenika končala na Univerzi Mozarteum v Salzburgu. Njuno umetniško rast so spremljali odlični mentorji za komorno glasbo (Božidar Tumpej, Ivo Petrić, Anthony Spiri). Koncertna pot ju je nato vodila od Los Angelesa, Stockholma, Edinburgha, Salzburga, Prage in Ljubljane do Beograda, Assisija, Madrida in Erevana. Med najodmevnejšimi gostovanji izpostavimo nastope na Festivalu Fringe v Edinburgu, na Festivalu Ljubljana, na Koroškem poletju, na Akademiji za komorno glasbo v Montepulcianu in na Mednarodnem glasbenem festivalu v Erevanu.

Tesni stiki dua s slovenskimi skladatelji so vzpodbudili nastanek številnih skladb za klarinet in klavir. Leta 2000 je izšla njuna prva plošča Legende (s skladbami klasikov 20. stoletja), pospremljena z odlično kritiko v reviji BBC Music Magazine. Leta 2004 sta v samozaložbi izdala zgoščenko Srečanja, z deli slovenskih skladateljev, ki so jima skladbe tudi posvetili (Ramovš, Petrič, Krek, Firšt, Pucihar). Leta 2012 je v založbi Slovenske filharmonije izšla zgoščenka Romantic Claripiano s sonatami Saint-Saënsa, Schumanna in Brahmsa. Ob dvajseti obletnici umetniškega delovanja dua pa je ZKP RTV Slovenija izdala zgoščenko 20 Claripiano, s prerezom skladb sodobnih slovenskih in tujih avtorjev. Ljubezen do nemške romantike je duo pripeljala k sodelovanju z Mendelssohnovo hišo in Društvom Edwarda Griega v Leipzigu, kjer sta gostovala marca 2011. Leta 2016 sta na povabilo Združenja nemških klarinetistov koncertirala v Mainzu. Slovenski skladatelji so ju poimenovali »ambasadorja slovenske glasbe«. Na Svetovnem srečanju klarinetistov ClarinetFest (2011, 2013) sta predstavila skladbe Lebiča, Matičiča, Puciharja in Kreka. Na njuno pobudo ja nastal niz skladb na slovenske ljudske napeve; nastala dela avtorjev in avtoric, kot so Habe, Misson, Makor, J. Golob, K. Pustinek, H. Vidic in T. Vulc, so leta 2017 izšla na zgoščenki V objemu dvojine, ki je bila odlično ocenjena v Sloveniji in tujini. Del projekta sta umetnika predstavila tudi na Svetovnem srečanju klarinetistov v Orlandu na Floridi.

Policijski orkester se je razvil iz leta 1948 ustanovljene Godbe ljudske milice. Nov razcvet je doživel ob nastanku samostojne Slovenije leta 1991. Orkester od zgodnjih 90. let naprej zaposluje le akademsko izobražene glasbenike in je iz nekdanjega ljubiteljskega sestava zrasel v visoko profesionalno zasedbo, primerljivo z najboljšimi evropskimi ansambli. Odličnost mu priznavajo tudi v tujini. Prvi protokolarni nastop v samostojni državi je imel ob uradnem obisku italijanskega predsednika Francesca Cossige (18. 1. 1992). Po odloku slovenske vlade je bila zasedba leta 1994 imenovana za uradni protokolarni orkester Republike Slovenije. Od leta 2001 se imenuje Policijski orkester. V zadnjih petindvajsetih letih so glasbenike vzgajali številni dirigenti oziroma umetniški vodje in tako zviševali strokovno raven orkestra ter bogatili njegov repertoar. Pod vodstvom maestra Milivoja Šurbka, ki je bil med letoma 1991 in 2000 redni dirigent, je orkester izoblikoval predvsem svoj umetniški izraz. Šurbek je dosegel pravi simfonični zvok, ki je še zmeraj značilnost in odlika Policijskega orkestra. Policijski glasbeniki sodelujejo na državnih in protokolarnih dogodkih, vsako leto pa imajo tudi samostojne koncerte – prav ti sodijo med vrhunce njihove umetniške dejavnosti. Orkester pogosto muzicira v dobrodelne namene. Gostoval je na Nizozemskem, Madžarskem, v Nemčiji, Avstriji, Italiji, Veliki Britaniji, Švici, Franciji, Makedoniji in Hrvaški. Sodeloval je tudi s tujimi dirigenti, kot so Jakob de Haan, Rien Ratz, Alfred Reed, Manfred Schneider, Franz Peter Cibulka, Johan De Meij, Thomas Doss, Roger Boutry, Johann Moesenbichler, Peter Kleine Schaars in Jan Cober. Orkester je lani obhajal sedemdeseto obletnico delovanja; zaznamoval jo je s slavnostnim koncertom v ljubljanskem Cankarjevem domu in z razstavo v mariborskem Pokrajinskem muzeju. Kot zanimivost omenimo, da so se člani orkestra pogosto izkazali tudi v operativnih nalogah (že v procesu slovenske osamosvojitve, v novejšem času pa med drugim ob migrantskem valu). 

Skladatelj in dirigent Nejc Bečan je po končani nižji glasbeni šoli nadaljeval izobraževanje na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana (jazz saksofon) ter na Akademiji za glasbo (kompozicija in glasbena teorija), kjer je leta 2009 diplomiral z odliko v razredu Janija Goloba. Za študijske dosežke je bil nagrajen s Prešernovo nagrado Univerze v Ljubljani. Med njegove pomembnejše skladateljske projekte in izvedbe sodijo kratki balet Prelude to a Kiss, koncert za altovski saksofon in simfonični orkester Concerned about Saxophone, glasba za film Vampir z Gorjancev, Simfonieta itn. Poleg orkestrskih skladb je Bečanov skladateljski opus bogat tudi na komornem področju, prav tako pa so med izvajalci priljubljeni njegovi aranžmaji najrazličnejših glasbenih zvrsti za orkestrske ali komorne zasedbe. Leta 2012 je na Akademiji za glasbo zaključil še študij dirigiranja v razredu Milivoja Šurbka, znanje pa poglabljal na dunajski Univerzi za glasbo in uprizoritveno umetnost v mojstrskem razredu Marka Stringerja. Leta 2014 je postal dirigent in umetniški vodja Policijskega orkestra, s katerim redno koncertira ter izvaja glasbeno umetniške projekte.

Nakup vstopnic
Deli s prijatelji

Policijski orkester

Dirigent: Nejc Bečan

Duo Claripiano

Dušan Sodja, klarinet
Tatjana Kaučič, klavir

Organizatorja:
Imago Sloveniae in JSKD

Priporočamo

Prijava na e-novice

 

Pokrovitelji

Moč glasbe/strast srca

Festival Maribor

10.-19. september 2019